Begroting 2019

2. Analyse afwijkingen exploitatie

6 Sociaal domein

Afwijkingen Rekening 2017 vs. Begroting 2019

Wmo
In 2017 zijn gereserveerde bedragen over 2016 inzake woningaanpassingen vrijgevallen ten gunste van de begrotingspost woningaanpassingen.
De kapitaallasten van hulpmiddelen nemen circa € 163.000 af ten opzichte van 2017.
De onderhoudskosten van de hulpmiddelen stijgen t.o.v. 2017.
Als gevolg van Rijksbeleid (ontwikkelingen circulaire Rijk) zijn de uitkeringen Wmo (integratieuitkering)  hoger dan in 2017.
De kosten inzake inhuur personeel zijn lager ten opzichte van 2017 als gevolg van het omzetten van inhuurcontracten in vaste aanstellingen en beleidskeuzen.
Voor het project eenzaamheid met een duur van 2 jaar zijn geldmiddelen ingezet over de jaren 2017 en 2018 ter realisatie van het plan van aanpak.
Vanaf 2017 zijn landelijk een aantal besluiten genomen inzake de berekening van de eigen bijdrage voor de Wmo. Dit betekent dat bijna iedereen minder eigen bijdrage gaat betalen.
De exploitatie en het beheer van het MFA West is in 2018 opgestart.
In de afgelopen jaren konden burgers jaarlijks een tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
(€ 125) ontvangen mits voldaan werd aan de voorwaarden. Met ingang van 2018 wordt deze tegemoetkoming niet langer verstrekt.

Participatie
Als gevolg van Rijksbeleid (de korting per arbeidsjaar) en het gegeven dat instroom in de Wsw sinds 2015 niet meer mogelijk is, zijn de uitkeringen Wet Sociale Werkvoorziening lager dan in 2017. Het tekort op de Wet Sociale Werkvoorziening zal in 2019 verder oplopen.
Binnen het participatiebudget dalen de uitgaven vanwege het gegeven dat instroom in de ID en WIW-banen niet langer mogelijk is én de natuurlijke uitstroom. De overige verschillen inzake het participatiebudget zijn een gevolg van beleidsmatige keuzes.
Vanwege de aantrekkende economie, de beleidskeuze 'rechtmatig en rechtvaardig aan de poort', het lokaal en regionaal re-integratiebeleid wordt ook in 2019 een verdere daling van de uitgaven op de inkomensregelingen verwacht.

Inburgering
De uitgaven en de inkomsten Inburgering zijn afhankelijk van de taakstelling van het Rijk. Daarnaast is er sprake van een na-ijleffect in volgende jaren voor de uitgaven van maatschappelijke begeleiding, integratie en participatie. De inkomsten van het COA en het Rijk bedoeld voor Inburgering zijn geoormerkt.

Armoede en Schulden
De gemeente ontvangt over de jaren 2018-2019-2020 een extra impuls voor bestrijding van Armoede: respectievelijk: € 122.658, € 100.966 en € 100.966.
De uitgaven schuldhulpmaatjes stijgen als gevolg van het wegvallen van de subsidie door de Provincie. De uitgaven voor schuldhulpvoorzieningen dalen naar verwachting als gevolg van het optimaliseren van het cluster Schuldhulpverlening.
Jeugdhulp
De met de jeugdhulp gemoeide uitgaven bestaan uit een groot aantal verschillende kostenposten. Deze kennen een grillig verloop en leiden per saldo tot een forse toename van de uitgaven. Omdat aan de andere kant de inkomsten (integratie-uitkering sociaal domein, onderdeel jeugdhulp) flink afnemen, is het verschil tussen integratie-uitkering en de totale kosten jeugdhulp groot. Hier is door middel van de periodieke managementinformatie Sociaal Domein regelmatig over gerapporteerd. Hoewel er bij meerdere kostenposten verschillen zijn waar te nemen wordt het tekort hoofdzakelijk veroorzaakt door de hoge en toenemende kosten voor jeugdhulp in de vorm van zorg in natura. De mogelijkheden om hier op te sturen zijn beperkt. Meerdere professionals en instellingen hebben de bevoegdheid om jeugdhulp toe te kennen. De gemeente heeft vervolgens een leveringsplicht.
Dit neemt niet weg, dat alles in het werk wordt gesteld om meer grip te krijgen op de uitgaven voor de jeugdhulp. Op lokaal niveau in de vorm van het actieplan jeugdhulp, praktijkondersteuners bij huisartsen en (bezuinigings)voorstellen (op basis van vooraf hiervoor geformuleerde kaders). Op bovenlokaal niveau in de vorm van gezamenlijke doorontwikkeling van de transformatie en hieraan gekoppelde inkoop van de jeugdhulp en lobby richting rijk.

Integraal kindcentrum
Betreft een éénmalig bedrag van € 200.000 voor de ontwikkeling van het IKC Eygelshoven. Budget wat niet wordt besteed in 2018 wordt overgeheveld naar 2019

Afwijkingen Begroting 2018 na wijziging vs. Begroting 2019

Wmo
De kosten inzake inhuur personeel zijn lager ten opzichte van 2018 als gevolg van het omzetten van inhuurcontracten in vaste aanstellingen en beleidskeuzen.
De kapitaallasten van de hulpmiddelen Wmo nemen circa € 153.000 af ten opzichte van 2018.
Voor het project eenzaamheid met een duur van 2 jaar zijn geldmiddelen ingezet over de jaren 2017 en 2018 ter realisatie van het plan van aanpak. In 2019 loopt dit project niet meer.
Ontwikkelingen van Rijkswege inzake circulaire Sociaal Domein ten opzichte van 2018. In het Regeerakkoord zijn voor de Wmo volumemiddelen voor 2019 opgenomen.

Participatie
Als gevolg van Rijksbeleid (de korting per arbeidsjaar) en het gegeven dat instroom in de Wsw sinds 2015 niet meer mogelijk is, zullen de uitkeringen Wet Sociale Werkvoorziening in 2019 lager zijn dan in 2018. Overeenkomstig ontvangt de gemeente ook minder middelen hiervoor van het Rijk. Het exploitatietekort op de Wet Sociale Werkvoorziening zal in 2019 verder oplopen.
De verwachting is dat meerjarig de daling uitgaven op de inkomensregelingen doorzet.

Bijzondere bijstand
Inzake de kosten bijzondere bijstand beschermingsbewind wordt rekening gehouden met een daling van de uitgaven als gevolg van de acties uit het actieplan 'Brede Schuldenaanpak' en het Interbestuurlijk Programma (IBP). Ter illustratie, de gemeente krijgt een adviesrol alvorens de rechter een schuldenbewind uitspreekt.

Jeugdhulp
De met de jeugdhulp gemoeide uitgaven bestaan uit een groot aantal verschillende kostenposten. Deze kennen een grillig verloop en leiden per saldo tot een forse toename van de uitgaven. Omdat aan de andere kant de inkomsten (integratie-uitkering sociaal domein, onderdeel jeugdhulp) flink afnemen, is het verschil tussen integratie-uitkering en de totale kosten jeugdhulp groot. Hier is door middel van de periodieke managementinformatie Sociaal Domein regelmatig over gerapporteerd. Hoewel er bij meerdere kostenposten verschillen zijn waar te nemen wordt het tekort hoofdzakelijk veroorzaakt door de hoge en toenemende kosten voor jeugdhulp in de vorm van zorg in natura. De mogelijkheden om hier op te sturen zijn beperkt. Meerdere professionals en instellingen hebben de bevoegdheid om jeugdhulp toe te kennen. De gemeente heeft vervolgens een leveringsplicht.
Dit neemt niet weg, dat alles in het werk wordt gesteld om meer grip te krijgen op de uitgaven voor de jeugdhulp. Op lokaal niveau in de vorm van het actieplan jeugdhulp, praktijkondersteuners bij huisartsen en (bezuinigings)voorstellen (op basis van vooraf hiervoor geformuleerde kaders). Op bovenlokaal niveau in de vorm van gezamenlijke doorontwikkeling van de transformatie en hieraan gekoppelde inkoop van de jeugdhulp en lobby richting rijk.

Integraal kindcentrum
Er is éénmalig een budget beschikbaar gesteld van € 200.000 voor de ontwikkeling van het IKC Eygelshoven. Dit is een meerjarig proces. Rekening 2017 bevat de in dat jaar gedane uitgaven. Budget dat niet wordt besteed in een bepaald jaar wordt overgeheveld naar het volgend jaar.

.

Afwijkingen Raming 2020-2022 vs. Begroting 2019

Wmo
De meerjarige ontwikkeling van het accres van het gemeentefonds inzake Wmo is toegevoegd aan het budget Wmo.

Participatie
De meerjarige ontwikkeling van het accres van het gemeentefonds inzake Participatie is toegevoegd aan het budget Participatie.
Vanaf 2021 is de verwachting dat het exploitatietekort GR WOZL/ GR WSP daalt omdat het door het Rijk vastgestelde macrobudget dan over minder arbeidsjaren verdeeld wordt en het bedrag per arbeidsjaar dus stijgt.

Bijzondere bijstand
Meerjarig wordt verwacht dat de bijzondere bijstand uitgaven beschermingsbewind dalen.