Begroting 2019

0 Bestuur en ondersteuning

C. Vermeldenswaardige zaken en indicatoren

C. Overige vermeldenswaardige zaken en indicatoren

Dienstverlening nog klantgerichter door verdere afstemming op de behoefte en belevingswereld van de klanten en hierbij tevens de regeldruk en bureaucreatie voor onze klanten verminderen
De verbetering van de dienstverlening aan onze burgers is een continue proces. "Digitaal waar kan en persoonlijk waar het moet" is als visie op onze dienstverlening neergeschreven en zal ook de komende jaren van toepassing zijn. Daarbij zal de vraag van de burgers en bedrijven steeds centraal blijven staan.

Visie opstellen op (internationale) samenwerking
Ten tijde van de samenstelling van het concept van de gemeentebegroting 2019, voor de zomervakantie 2018, zijn de voorbereidingen van een gemeentelijke visie op internationale samenwerking, in volle gang. Zoals in de toelichting op de Jaarrekening 2017 al is aangegeven, zal de vaststelling van een Kerkraadse visie op internationalisering in het najaar van 2018 worden vastgesteld. Inhoudelijk is er lange tijd sprake van een zekere mate van internationalisering van Kerkrade als grensstad. Doch formalisering van een visie in dat kader, is uitgebleven.
De basis voor een dergelijke visie is mede gelegd door de feitelijke situatie en wordt tevens gevormd door de actuele landelijke en (eu)regionale ontwikkelingen die met name ná medio 2017 meer concreet zijn geworden en die in de nabije toekomst gestalte moeten krijgen voor wat betreft onder meer de bestuurlijke en financiële verduurzaming van de Grensinfopunten en de Servicepunten Grensoverschrijdende Arbeidsbemiddeling (SGA) zoals deze niet alleen in Kerkrade (beide in het EBC gehuisvest), maar ook elders in Maastricht en nog vele andere locaties elders, vorm hebben gekregen. De eindevaluatie van het project SGA-Kerkrade is doorgevoerd. Kerkrade zal i.c. als hostingorganisatie, samen met alle betrokken partners, vorm moeten gaan geven aan organisatorische en financiële verduurzaming van deze grensoverschrijdende, publieke dienstverlening. Bovendien is op Zuid-Limburgse schaal een aantal ontwikkelingen gaande tot vorming van één regie en visie inzake grensoverschrijdende samenwerking waarvan Kerkrade (mede-) aanjager en partner is.
De internationale positie van Kerkrade zal  ook daardoor steeds meer versterkt worden en zal de formalisering van de internationalisering van Kerkrade zeker ten goede komen. Een visie die méér behelst dan een lokale visie alleen.

Visie strategische personeelsplanning verder uitwerken tegen het licht van samenwerking en de veranderende rol van de gemeente
Vanuit de optiek van samen en kwaliteit zal ingezet worden om eigen medewerkers nog gerichter en flexibeler in te zetten op uiteenlopende  werkzaamheden. Alle middelen en instrumenten die we thans tot onze beschikking hebben vanuit het gedachtegoed van SPP zullen verder geoptimaliseerd worden. Voor sommige specifieke taken ontkomen we er niet aan om van de schaarser worden arbeidsmarkt  incidenteel nieuwe medewerkers in vaste dienst te nemen. Gelijktijdig zal de doorontwikkeling van medewerkers nog meer aandacht moeten krijgen en zullen de benodigde middelen daarvoor geprioriteerd moeten worden.
Tevens wordt er naar alternatieven gekeken vanuit het A&O fonds om versterkende initiatieven te ontwikkelen. Het continueren van duurzame inzetbaarheid zal naast de mogelijkheden van het Generatiepact verder opgerekt worden om de flexibiliseringsslag te vergroten. Gelijktijdig zal de nieuwe Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) mogelijkheden bieden om concrete individuele afspraken met medewerkers te maken en daarbij vormen van contractmanagement op te nemen. Een eerste aanzet is gelegen in de uitvoering van de Ensia die met haar inbedding in de reguliere verantwoordingscyclus een verantwoordingssystematiek impliceert met specifieke proceseigenaren. De aanvullende richtlijnen vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op het gebied van Privacywetgeving zal verder vastgelegd en geborgd moeten worden en raakt alle processen. Vanuit de nieuwe inrichting van de Omgevingswet zal een aanzienlijke verandering gaan plaatsvinden waarbij procesoptimalisatie het sleutelwoord is. Verandering kent geen incidenteel kantelmoment. De enige constante factor voor onze organisatie, zowel individueel als collectief, is het werken aan een optimale wendbaarheid.  De randvoorwaarden hiervoor creëren is een taak van ons allemaal.

Basisset beleidsindicatoren

omschrijving

bron

eenheid

periode

Kerkrade

Nederland

Limburg

Formatie

Eigen gegevens

Fte per 1.000   inwoners

2017

8,4

n/b

n/b

Bezetting

Eigen gegevens

Fte per 1.000   inwoners

2017

9,0

8,3

n/b

Apparaatskosten

Eigen begroting

Kosten per inwoner

2019

690

n/b

n/b

Externe inhuur

Eigen begroting

Kst als % loonsom + inhuur externen

2019

8,6

17

n/b

Overhead

Eigen begroting

% totale lasten

2019

10,5

n/b

n/b

Overige indicatoren

omschrijving

bron

eenheid

2014

2015

2016

2017

2018

waardering gemeentelijke dienstverlening

burgeronderzoek

rapport-cijfer
 0 -10

6,7

7,0

digitale producten / aanvraagformulieren voor de klant beschikbaar

afd. Burgerplein

aantal

21

10*

10

10

contacten aan de balie tijdens openingsuren

afd. Burgerplein

aantal

33.520

30.076

27.869

35.709

afgehandelde bezwaarschriften:

bezwaarschriften-/klachtencommissie

- beslissingen

aantal

185

154

157

158

- ingetrokken

aantal

112

111

188

132

personeel gemeente
(31 dec.):

afd. POI

- jonger dan 35 jaar

%

8

10

9

- 55 jaar en ouder

%

40

42

41

deeltijdfactor (gemiddeld fte per medewerker, 31 dec.)

afd. POI

1

0,92

0,90

0,93

personeel gemeente:

afd. POI

- instroom

%

3,8

4,3

12,9

- uitstroom

%

5,0

3,5

5,6

*   Afname digitale producten/aanvraagformulieren is een gevolg van overgang belastingen naar BsGW.