C. Overige vermeldenswaardige zaken en indicatoren
Dienstverlening nog klantgerichter door verdere afstemming op de behoefte en belevingswereld van de klanten en hierbij tevens de regeldruk en bureaucreatie voor onze klanten verminderen
De verbetering van de dienstverlening aan onze burgers is een continue proces. "Digitaal waar kan en persoonlijk waar het moet" is als visie op onze dienstverlening neergeschreven en zal ook de komende jaren van toepassing zijn. Daarbij zal de vraag van de burgers en bedrijven steeds centraal blijven staan.
Visie opstellen op (internationale) samenwerking
Ten tijde van de samenstelling van het concept van de gemeentebegroting 2019, voor de zomervakantie 2018, zijn de voorbereidingen van een gemeentelijke visie op internationale samenwerking, in volle gang. Zoals in de toelichting op de Jaarrekening 2017 al is aangegeven, zal de vaststelling van een Kerkraadse visie op internationalisering in het najaar van 2018 worden vastgesteld. Inhoudelijk is er lange tijd sprake van een zekere mate van internationalisering van Kerkrade als grensstad. Doch formalisering van een visie in dat kader, is uitgebleven.
De basis voor een dergelijke visie is mede gelegd door de feitelijke situatie en wordt tevens gevormd door de actuele landelijke en (eu)regionale ontwikkelingen die met name ná medio 2017 meer concreet zijn geworden en die in de nabije toekomst gestalte moeten krijgen voor wat betreft onder meer de bestuurlijke en financiële verduurzaming van de Grensinfopunten en de Servicepunten Grensoverschrijdende Arbeidsbemiddeling (SGA) zoals deze niet alleen in Kerkrade (beide in het EBC gehuisvest), maar ook elders in Maastricht en nog vele andere locaties elders, vorm hebben gekregen. De eindevaluatie van het project SGA-Kerkrade is doorgevoerd. Kerkrade zal i.c. als hostingorganisatie, samen met alle betrokken partners, vorm moeten gaan geven aan organisatorische en financiële verduurzaming van deze grensoverschrijdende, publieke dienstverlening. Bovendien is op Zuid-Limburgse schaal een aantal ontwikkelingen gaande tot vorming van één regie en visie inzake grensoverschrijdende samenwerking waarvan Kerkrade (mede-) aanjager en partner is.
De internationale positie van Kerkrade zal ook daardoor steeds meer versterkt worden en zal de formalisering van de internationalisering van Kerkrade zeker ten goede komen. Een visie die méér behelst dan een lokale visie alleen.
Visie strategische personeelsplanning verder uitwerken tegen het licht van samenwerking en de veranderende rol van de gemeente
Vanuit de optiek van samen en kwaliteit zal ingezet worden om eigen medewerkers nog gerichter en flexibeler in te zetten op uiteenlopende werkzaamheden. Alle middelen en instrumenten die we thans tot onze beschikking hebben vanuit het gedachtegoed van SPP zullen verder geoptimaliseerd worden. Voor sommige specifieke taken ontkomen we er niet aan om van de schaarser worden arbeidsmarkt incidenteel nieuwe medewerkers in vaste dienst te nemen. Gelijktijdig zal de doorontwikkeling van medewerkers nog meer aandacht moeten krijgen en zullen de benodigde middelen daarvoor geprioriteerd moeten worden.
Tevens wordt er naar alternatieven gekeken vanuit het A&O fonds om versterkende initiatieven te ontwikkelen. Het continueren van duurzame inzetbaarheid zal naast de mogelijkheden van het Generatiepact verder opgerekt worden om de flexibiliseringsslag te vergroten. Gelijktijdig zal de nieuwe Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) mogelijkheden bieden om concrete individuele afspraken met medewerkers te maken en daarbij vormen van contractmanagement op te nemen. Een eerste aanzet is gelegen in de uitvoering van de Ensia die met haar inbedding in de reguliere verantwoordingscyclus een verantwoordingssystematiek impliceert met specifieke proceseigenaren. De aanvullende richtlijnen vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op het gebied van Privacywetgeving zal verder vastgelegd en geborgd moeten worden en raakt alle processen. Vanuit de nieuwe inrichting van de Omgevingswet zal een aanzienlijke verandering gaan plaatsvinden waarbij procesoptimalisatie het sleutelwoord is. Verandering kent geen incidenteel kantelmoment. De enige constante factor voor onze organisatie, zowel individueel als collectief, is het werken aan een optimale wendbaarheid. De randvoorwaarden hiervoor creëren is een taak van ons allemaal.
Basisset beleidsindicatoren
omschrijving | bron | eenheid | periode | Kerkrade | Nederland | Limburg |
Formatie | Eigen gegevens | Fte per 1.000 inwoners | 2017 | 8,4 | n/b | n/b |
Bezetting | Eigen gegevens | Fte per 1.000 inwoners | 2017 | 9,0 | 8,3 | n/b |
Apparaatskosten | Eigen begroting | Kosten per inwoner | 2019 | 690 | n/b | n/b |
Externe inhuur | Eigen begroting | Kst als % loonsom + inhuur externen | 2019 | 8,6 | 17 | n/b |
Overhead | Eigen begroting | % totale lasten | 2019 | 10,5 | n/b | n/b |
Overige indicatoren
omschrijving | bron | eenheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
waardering gemeentelijke dienstverlening | burgeronderzoek | rapport-cijfer | 6,7 | 7,0 | |||
digitale producten / aanvraagformulieren voor de klant beschikbaar | afd. Burgerplein | aantal | 21 | 10* | 10 | 10 | |
contacten aan de balie tijdens openingsuren | afd. Burgerplein | aantal | 33.520 | 30.076 | 27.869 | 35.709 | |
afgehandelde bezwaarschriften: | bezwaarschriften-/klachtencommissie | ||||||
- beslissingen | aantal | 185 | 154 | 157 | 158 | ||
- ingetrokken | aantal | 112 | 111 | 188 | 132 | ||
personeel gemeente | afd. POI | ||||||
- jonger dan 35 jaar | % | 8 | 10 | 9 | |||
- 55 jaar en ouder | % | 40 | 42 | 41 | |||
deeltijdfactor (gemiddeld fte per medewerker, 31 dec.) | afd. POI | 1 | 0,92 | 0,90 | 0,93 | ||
personeel gemeente: | afd. POI | ||||||
- instroom | % | 3,8 | 4,3 | 12,9 | |||
- uitstroom | % | 5,0 | 3,5 | 5,6 |
* Afname digitale producten/aanvraagformulieren is een gevolg van overgang belastingen naar BsGW.