Begroting 2019

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

B. Speerpunten van beleid

Verhogen van de bereikbaarheid, met als hoofdthema de realisatie van de Avantislijn

Met de openstelling van de Buitenring is de bereikbaarheid per auto sterk verbeterd. Wel moeten de verkeersstromen komend jaar goed gemonitord worden, om te controleren of het verkeer ook daadwerkelijk gebruik maakt van deze nieuwe weg (in plaats van het onderliggend wegennet). Aandachtspunt vormt het parkeren van auto’s. Nu enerzijds de werkzaamheden aan het centrumplan gereed zijn, kan het huidige parkeerregime in het centrum geëvalueerd worden en kan een nieuw parkeerbeleid geïmplementeerd worden. Het creëren van een herkenbaar en uniform parkeersysteem in het centrum maakt hier onderdeel van uit, evenals het beter bewegwijzeren van de grotere parkeerterreinen. Dit kan in 2019 uitgevoerd en doorgevoerd worden. Anderzijds worden lokale parkeerproblemen zoveel mogelijk lokaal opgelost, hetgeen een doorlopende activiteit is. De bereikbaarheid van de fiets en het Openbaar Vervoer dient (verder) te worden verbeterd en geoptimaliseerd, om deze duurzame modaliteiten meer concurrerend te maken aan de auto. Bijzonder in dezen is het Bereikbaarheidsonderzoek Regio Parkstad - Stadt Aachen, met Kerkrade-West als middelpunt van het onderzoeksgebied. Samen met de provincie Limburg, regio Parkstad en Stadt Aachen wordt in het kader van de besluitvorming m.b.t. de Avantislijn bezien welke verkeers- en vervoersmaatregelen het meeste effect hebben om Regio Parkstad en Stadt Aachen voor de korte en langere termijn bereikbaar te houden. Het transferium rond het station Kerkrade-West vormt hierbij tevens een belangrijk aandachtspunt. In 2018 worden de resultaten van dit onderzoek nog verwacht, in 2019 kunnen deze voorstellen verder uitgewerkt worden. Realisatie van deze maatregelen is sterk afhankelijk van het type maatregel. Voor de fiets geldt in het bijzonder de planvorming en realisatie van de IBA Leisure Lane, een gebiedsoverstijgende langzaam verkeerroute voor zowel recreatief en toeristisch verkeer als ook voor utilitair verkeer. In samenwerking met een 7-tal andere gemeentes, Provincie Limburg en IBA Parkstad wordt gewerkt aan een verbinding die de zeven gemeentes onderling met elkaar verbindt. De langzaam verkeerroute zal bijdragen aan de bereikbaarheid van Kerkrade uit met name het Heuvelland via Simpelveld en Parkstad via Landgraaf. Bovendien sluit deze route aan op grensoverstijgende routes als het Pferdelandpark en de verder gelegen Vennbahn (Duitsland) en Kolenspoor (België).

Verbeteren van de verkeersveiligheid.

Ieder verkeersslachtoffer is er één teveel. Kerkrade streeft naar zo min mogelijk verkeersslachtoffers, met als uiteindelijk wensbeeld 0 doden en gewonden. Het verbeteren van de verkeersveiligheid is en blijft zodoende een speerpunt op het gebied van verkeersbeleid, met specifieke aandacht voor de kwetsbare verkeersdeelnemers.