C. Overige vermeldenswaardige zaken en indicatoren
Aanpak problematiek verwarde personen
Het tot stand brengen van een zo sluitend mogelijke aanpak is volop in ontwikkeling. Daarbij wordt samengewerkt met andere gemeenten op Zuid-Limburgs niveau en op Parkstad-niveau. De gemeente Kerkrade is op dit gebied verder kartrekker voor de pilot “Time Out voorziening”. Deze voorziening voorziet in opvang en doorgeleiding van verwarde personen in crisissituaties. Situaties waarbij de betreffende personen niet in aanmerking komen voor acute opname binnen de GGZ maar wel tijdelijk opvang en beoordeling behoeven. Daartoe wordt in 2018 en 2019 de zogenaamde Time Out-voorziening beproefd, met pilotsubsidie van het rijk. Ook wordt in die periode deelgenomen aan de pilot Psycholance als alternatief voor het vervoer van verwarde personen door de politie van en naar de GGZ-instellingen, uiteraard voornamelijk in crisissituaties waarbij geen sprake is van een strafbaar feit. In de loop van 2019 zet de gemeente de eerste schreden in de nieuwe verantwoordelijkheden in het kader van de Wet Verplichte GGZ die vanaf 1 januari 2020 ingaat.
Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis
In het verlengde van de aanpak van de problematiek van verwarde personen wordt in de aanloop naar 2021 gewerkt aan de transformatie van intramuraal naar extramuraal bieden van ondersteuning voor burgers met een 24-uurs ondersteuningsbehoefte. Daarvoor worden in 2019 uitvoeringsplannen verder uitgerold.
Integrale aanpak van overlast in de wijken (volgens I.A.W.W.-methodiek)
De I.A.W.W.-methodiek wordt in 2018 en 2019 verder ontwikkeld waarbij passende aandacht is voor een efficiënte en effectieve bemensing van het centraal Meldpunt Overlast. Daarnaast wordt in 2018 geëxperimenteerd met vroegtijdige aansluiting van GGZ in het IAWW-proces met de intentie om deze structureel te realiseren indien deze pilot slaagt en financiering kan worden gevonden.
Voor de aanpak van woonoverlast in zeer extreme gevallen en waar andere middelen falen heeft de burgemeester vanaf 2018 de mogelijkheid om een bindende Gedragsaanwijzing op te leggen, die middels bestuursdwang kan worden gehandhaafd.
Basisset beleidsindicatoren
omschrijving | bron | eenheid | periode | Kerkrade | Nederland | Limburg |
Verwijzingen Halt | Bureau Halt | Aantal per 10.000 inwoners | 2017 | 139 | 131 | 119 |
Hardekern jongeren | KLPD | Aantal per 10.000 inwoners | 2014 | 2,3 | 1,3 | 1,4 |
Winkeldiefstal | CBS | Aantal per 1.000 inwoners | 2017 | 2,4 | 2,2 | 2 |
Geweldsmisdrijven | CBS | Aantal per 1.000 inwoners | 2017 | 6,3 | 5 | 4,7 |
Diefstallen uit woning | CBS | Aantal per 1.000 inwoners | 2017 | 4,2 | 2,9 | 3,4 |
Vernielingen en beschadigingen in de openb. ruimte | CBS | Aantal per 1.000 inwoners | 2017 | 7,2 | 4,8 | 4,9 |
Overige indicatoren
omschrijving | bron | eenheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
objecten meldpunt drugsoverlast | meldpunt | aantal | 89 | 125 | 72 | 49 | |
diefstal/inbraak woning | politie | aantal | 246 | 196 | 222 | 194 | |
straatroof | politie | aantal | 13 | 11 | 15 | 4 | |
overval | politie | aantal | 11 | 7 | 6 | 1 | |
geweld (eenvoudige mishandeling) | politie | aantal | 177 | 174 | 148 | 126 | |
geweld (zware mishandeling) | politie | aantal | 25 | 26 | 30 | 20 |