C. Overige vermeldenswaardige zaken en indicatoren
Samenwerking Samen Leven
De lokale samenwerking “Samen Leven” in het sociale domein van Kerkrade bestaat uit de volgende organisaties en instellingen: MeanderGroep, Impuls, Radar, Levanto, SGL, Xonar, Novizorg, GGD Zuid Limburg, het Platform Maatschappelijke Ondersteuning en de gemeente Kerkrade.
De governance “Samen Leven” is een feit, waardoor er een goede basis met waarborgen ligt voor de aanpak, inrichting en organisatie van de sturing en beheersing van de Samen Leven projecten en processen alsmede het toezicht op de uitvoering ervan.
In de afgelopen jaren hebben de partijen Samen Leven dan ook de eerste schreden gezet van transitie naar transformatie van het sociaal domein. Dit heeft geleid tot voorstellen om de uitdagingen van het sociaal domein beheersbaar te houden.
De visie van Samen Leven op de wijken, buurten en inwoners is vertaald in doelstellingen. Hierbij is gebruik gemaakt van de zogenaamde "triple aim"-methodiek, dat wil zeggen dat gelijktijdig een drieledige doelstelling wordt nagestreefd, te weten:
1. Het bevorderen van de gezondheid en zelfredzaamheid van de inwoners van de Kerkraadse wijken en buurten in hun eigen leefomgeving, conform de principes van de zogenaamde positieve gezondheid;
2. Het verbeteren van de ervaren kwaliteit van de zorg van de burgers;
3. Het verlagen van de kosten van de geleverde zorg per burger.
Deze 3 punten vormen de basis voor het realiseren van leefbare en levensloopbestendige wijken en stadsdelen.
Overeenkomstig de nog nader te maken keuzen ingevolge de bezuinigingsvoorstellen sociaal domein bij de beraadslaging “Najaarsnota 2018” in november van dit jaar, zal daarna een start gemaakt worden met de lokale inrichting, invulling, implementatie en uitvoering van de nieuw gemaakte afspraken voor de lokale samenwerking van welzijn- en zorgpartners in het sociale domein. Cliëntondersteuning zal hierin een wezenlijk aspect zijn.
Beleidsplan, verordening en beleidsregels Wmo
De uitkomsten, keuzen en afspraken ingevolge de najaarsnota discussie worden, voor zover deze betrekking hebben op de Wmo diensten en producten, vertaald naar beleid en uitvoering en vastgelegd in een nieuw meerjarig beleidsplan, verordening en beleidsregels Wmo.
Integraal Kindcentrum (IKC)
De Onderwijsstichting Movare en Kinderopvang Kerkrade (KOK) ronden het ontwikkelconcept voor de toekomstige kinderen van het IKC af. Het ontwikkelconcept betreft de pedagogische en didactische aanpak met specifieke aandacht voor techniek, geletterdheid en talentontwikkeling. De betrokkenheid van ouders maakt daar deel van uit. Daarnaast geven beide organisaties het IKC vorm. Samen met de organisatie Movare, KOK, Stichting Impuls, GGD ZL en Meander Jeugdgezondheidszorg werken wij de zorgstructuur voor de kinderen van het IKC Eygelshoven uit. Dit betreft alle voorzieningen die eraan bijdragen dat de zorgkinderen optimaal profiteren van het zorgaanbod binnen het IKC. Dat geldt ook voor opvoedingsondersteuning aan ouders/verzorgers van kinderen van het IKC. Ouders/verzorgers die problemen ervaren bij het opvoeden van hun kinderen kunnen bij het IKC Eygelshoven terecht voor opvoedingsondersteuning. Met ingang van het schooljaar 2019-2020 wordt het IKC-concept verder inhoudelijk uitgewerkt met de partners. Op basis van het IKC-concept wordt een ruimtelijk- functioneel programma van eisen uitgewerkt. Aanpassingen en/of uitbreiding in de huisvestingssfeer worden pas voor het schooljaar 2020-2021 voorzien.
Eenzaamheid
In 2017 en 2018 is de gemeente aan de slag gegaan met de aanpak van eenzaamheid in Kerkrade, met focus op 65+. Duidelijk is dat eenzaamheid kan leiden tot een veelvoud van problematiek. Het plan van aanpak is uitgerold over Kerkrade Noord, Oost en het Centrum. In 2019 zal het project ook uitgerold worden over Kerkrade West en vervolgens op Kerkraads niveau geëvalueerd. Het streven is om vervolgens ook andere leeftijdsgroepen te betrekken in de aanpak van eenzaamheid. Eenzaamheid is immers van alle leeftijden.
Basisset beleidsindicatoren
omschrijving | bron | eenheid | periode | Kerkrade | Nederland | Limburg |
Banen | LISA | Aantal per 1.000 inwoners 15-64 jr | 2017 | 509,6 | 758,2 | 711,7 |
Jongeren met een delict voor de rechter | Verwey Jonker Instituut Kinderen in Tel | % 12-21 jr | 2015 | 1,92 | 1,45 | 1,24 |
% Kinderen in armoede | Verwey Jonker Instituut Kinderen in Tel | % kinderen tot 18 jr in gezin met bijstandsuitkering | 2015 | 11,92 | 6,58 | 6,74 |
Netto arbeidsparticipatie | CBS | % van de werkzame beroepsbevolking t.o.v. de beroepsbevolking | 2017 | 58,6 | 66,7 | 63,6 |
% Jeugdwerkeloosheid | Verwey Jonker Instituut Kinderen in Tel | % 16-22 jr | 2015 | 2,72 | 1,52 | 1,23 |
Bijstandsuitkeringen | CBS | Aantal per 1.000 inwoners 18jr eo | 2e helft 2017 | 56,5 | 41,1 | 37,6 |
Aantal Re-integratievoorzieningen | CBS | Aantal per 1.000 inwoners 15-65 jr | 2e helft 2017 | 41,2 | 29 | 27,6 |
Jongeren met jeugdhulp | CBS | % jongeren tot 18 jr | 2e helft 2017 | 13,4 | 9,7 | 12,1 |
Jongeren met jeugdbescherming | CBS | % jongeren tot 18 jr | 2e helft 2017 | 2,1 | 1 | 1,4 |
Jongeren met jeugdreclassering | CBS | % jongeren 12-22 jr | 2e helft 2017 | 0,7 | 0,4 | 0,5 |
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement | CBS | Aantal per 1.000 inwoners | 2e helft 2017 | 59 | 57 | 59 |
Overige indicatoren
omschrijving | bron | eenheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
geplaatste klanten die minimaal 5 uren per week aan het werk zijn via project sociale activering (31 dec.) | afd. WIZ | aantal | 69 | 74 | 47 | 98 | |
aanvragen bijzondere bijstand | afd. WIZ | aantal | 1.354 | 1.524 | 1.749 | 1.679 | |
aanvragen langdurigheids- / individuele inkomenstoeslag | afd. WIZ | aantal | 1.183 | 1.244 | 1.221 | ||
aanvragen sociaal-culturele activiteiten | afd. WIZ | aantal | 1.742 | 1.722 | 1.813 | 1.793 | |
deelnemers collectieve ziektekostenverzekering | afd. WIZ | aantal | 791 | 922 | 1.256 | 880 | |
trajecten schuldhulpverlening | afd. WIZ | aantal | 200 | 181 | 175 | ||
huisuitzettingen | afd. WIZ | aantal | 35 | 31 | 26 | 31 | |
maatschappelijke participatie | burgeronder-zoek | score 0-10 | 4,1 | 4,2 | |||
cliënten WMO (31 dec.) | afd. WIZ | aantal | 4.095 | 4.418 | 4.436 | 4.565 | |
toegekende rolvoorzieningen | afd. WIZ | aantal | 188 | 148 | 151 | 236 | |
toegekende vervoersvoorzieningen | afd. WIZ | aantal | 473 | 374 | 472 | 687 | |
toegekende woonvoorzieningen | afd. WIZ | aantal | 280 | 126 | 124 | 172 | |
toegekende voorzieningen | afd. WIZ | aantal | 533 | 1.559 | 1.473 | 634 | |
toegekende voorzieningen begeleiding | afd. WIZ | aantal | 541 | 1.552 | 1.374 | ||
arrangementen zorg in natura voor jeugd (okt.)** | afd. Welzijn | aantal | 1.288 | 1.392 | 1.400 | ||
deelname doelgroepkinderen JGZ (bezoek consultatie- / kind-bureau, 31 dec.) | GGD, Meander | % 0 - 4- jarigen | 96 | 95 | 95 | 95 | |
jeugdigen en jeugdzorg plus | afd. Welzijn | aantal | 10 | 9 | 2 | ||
jeugdbeschermingsonderzoe-ken opvoedingsproblemen*** | Raad voor de Kinder-bescherming | aantal | 47 | 48 | 52 | 123 | |
persoonsgebonden budget jeugdhulp | afd. Welzijn | aantal | 151 | 144 | 34 | ||
jongeren in behandeling bij vrijgevestigden | afd. Welzijn | aantal | 126 | 134 | 56 | ||
vrijwilligers | burgeronder-zoek | % | 38 | 29 | |||
tevredenheid buurtvoorzieningen | burgeronder-zoek | % | 60 | 59 | |||
sociale cohesie | burgeronder-zoek | score 0-10 | 5,5 | 5,4 | |||
ontvangen meldingen die leiden tot een aanvraag na de inspanningsperiode | afd. WIZ | % | 44 | 60 | 47 | 27 | |
cliënten participatie (31 dec.): | |||||||
- levensonderhoud | afd. WIZ | aantal | 1.925 | 1.900 | 1.778 | ||
- waarvan Wwb | afd. WIZ | aantal | 1.838 | 1.845 | 1.806 | 1.702 | |
doorlooptijden primaire producten tijdig | afd. WIZ | % | 92 | 75 | 75 | 94 |
* In 2015 en 2016 zijn door herindicering vernieuwde voorzieningen toegekend.
** In 2015 telling september.
*** In 2017 is het aantal lopende maatregelen in december geteld, terwijl voorgaande jaren de aantallen op jaarbasis zijn geteld.