Begroting 2019

§5. Bedrijfsvoering

a. Financieel beleid en beheer

De belangrijkste kaders voor financieel beleid en beheer zijn vastgelegd in de financiële verordening
(art.212). Deze wordt nog in 2018 geactualiseerd. Daarnaast zijn er diverse interne regels vastgesteld ten behoeve van een adequaat financieel beleid en beheer.

In de controleverordening (art.213) is de wettelijke verplichte accountantscontrole geregeld. Ten behoeve van de accountantscontrole wordt aanvullend jaarlijks een geactualiseerd toetsingskader in de vorm van een controleprotocol door de raad vastgesteld. In dat controleprotocol zijn alle laatste wijzigingen in wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen en voorschriften, verwerkt. Deze zijn immers niet statisch.

Het college verricht op grond van artikel 213A onderzoeken naar de doeltreffendheid en doelmatigheid
van het door het college gevoerde bestuur. De verwachting was dat deze wettelijke verplichting zou gaan verdwijnen. De regering is echter tot een heroverweging van het voornemen tot schrappen gekomen. Opgemerkt zij dat er in de praktijk aandacht is voor doeltreffendheid en doelmatigheid, maar dat de betreffende onderzoeken, analyses of acties formeel niet het label van een 213A-onderzoek krijgen. Het wederom oppakken van deze verplichting zal nog verder vorm moeten krijgen.

De Provincie heeft in juni 2016 haar Financieel Verdiepingsonderzoek 2016 afgerond. Hieruit bleken geen bijzondere opmerkingen rondom het financieel beleid en beheer, behoudens de voorwaarde om te (blijven) letten op een sluitende begroting. Verder vroeg de vertaling van onderhoudsplannen naar de begroting nog aandacht. Voor wat betreft de begrotingen 2017 en 2018 was er sprake van repressief toezicht door de Provincie, de lichtste vorm van toezicht.

Op dit moment is het nog steeds zo dat de controlerend accountant toetst op getrouwheid en rechtmatigheid van de cijfers en daarbij een verklaring afgeeft, meestal vergezeld van een rapportage.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft het voornemen om een rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarstukken af te laten leggen door het college. De accountant de toetst dan deze verantwoording, in plaats van zelf rechtstreeks de rechtmatigheid te toetsen.
Op landelijk niveau moet er echter nog veel gebeuren om e.e.a. mogelijk te maken. Het ministerie van BZK heeft derhalve te kennen gegeven dat de invoeringsdatum op zijn vroegst 2020 zal worden. De wetgeving moet nog worden aangepast, ook uitvoeringstechnisch moeten er dan landelijk nog richtlijnen, modellen, normen, handreikingen e.d. tot stand komen.

Interne toetsing
Procesgewijs vindt interne toetsing plaats op de naleving van relevante wet- en regelgeving en de financiële stromen, bijvoorbeeld ten aanzien van personeel/salarissen, investeringen, subsidieverstrekking, belastingen en heffingen, treasury, sociale uitkeringen, bouwvergunningen, publiekszaken, onderwijs, etc. Daarbij wordt voor zover van toepassing rekening gehouden met de eisen die worden gesteld in de Single Information Single Audit (Sisa) – protocollen. Tevens worden de afrekeningen van diverse projectsubsidies getoetst. Waar relevant, mogelijk en zinvol vinden correcties plaats en/of worden de bevindingen gebruikt voor het doorvoeren van procesmatige verbeteringen.