Begroting 2019

§5. Bedrijfsvoering

b. Organisatie-ontwikkeling en Human Resource Management

Organisatie-ontwikkeling
Met het oog op het coalitie akkoord en de uitgangspunten Samen en Kwaliteit zullen de accenten voor de organisatieontwikkeling op onderdelen opnieuw gericht worden. De reguliere taakvervulling van het ambtelijk apparaat zal door verdere cohesie ingevuld worden, waarbij de gedachten van samen en integraal werken nog meer accent gaat krijgen. De verandering ten gevolge van de nieuwe Omgevingswet en de opmaat vanuit het Manifest nieuwe werken zijn handvatten om de vitalisering en de wendbaarheid van de personele capaciteit te vergroten.
Het wordt een hele uitdaging om een goede balans te vinden tussen een verminderde beheersstructuur en administratieve lasten en de opgelegde wettelijke vereisten en in het bijzonder op het gebied van informatiebeveiliging en privacy(Algemene verordening gegevensbescherming(AVG)). Gelijktijdig zal het een vereiste zijn om in die veranderende opzet  door het management een verantwoorde keuze te maken tussen de primaire beleidstaken en de secundaire ondersteunende taken. Met name voor wat betreft de personele inzet. De verdere digitalisering en het meer gebruik gaan maken van de systemen zal een verschuiving teweeg brengen. Doorontwikkeling van ons personeel is een vereiste. De noodzakelijke middelen zullen in overleg met de Ondernemingsraad hiervoor aangewend worden. Strategische personeelsplanning blijft een speerpunt voor Directie en de Ondernemingsraad.  Ook hier is het sleutelwoord sámen met de focus op kwaliteit. Waar mogelijk zullen initiatieven met derden zoals het A&O fonds en IGOM hieraan een bijdrage kunnen leveren. De tendens van toename van vaste dienstverbanden zal afgestemd worden op de financiële mogelijkheden in meerjarenperspectief. De beheersing van de loonsom zal vanuit directievoering nadrukkelijk gemonitord worden inclusief de flexibele schil met alle bijbehorende inhuur varianten. Duurzame inzetbaarheid met inbegrip van de inzet van het Generatiepact is in Kerkrade al common practice. De vereenvoudiging van de personele systemen zal gekoppeld worden aan de WNRA (wet normalisering rechtspositie ambtenaren) waarbij individuele afspraken en contractmanagement meer invulling gaan krijgen.

Human Resource Management (HRM)
Interne mobiliteit is en blijft een succesfactor waarlangs we de organisatie blijven richten en inrichten. We blijven de grenzen opzoeken als het gaat om het bieden van kansen voor eigen medewerkers als er door veranderende werkvelden verschuivingen dienen plaats te vinden. De participatie van alle medewerkers aan die wendbaarheid wordt vergroot. Dit uitgangspunt gaat verder dan het denken in functies en gaat uit van rollen en uitdagingen waaraan een ieder met zijn of haar competenties kan bijdragen.
De nieuwe posities en rollen van de Chief Information Security Officer(Ciso) en de Functionaris Gegevensbescherming (FG) worden in de organisatie verder verankerd waarbij het proces van verantwoording steeds meer vorm moet gaan krijgen en een plaats moet krijgen in de reguliere planning en control cyclus.
Samen en samenwerken manifesteert zich verder met de gemeenten om ons heen en met de verbonden partijen. Het ziekteverzuim heeft nog steeds de aandacht waarbij maatschappelijke en persoonlijke omstandigheden in relatie tot feitelijk  verzuim op de werkvloer specifieke aandacht krijgt. De verdere verlaging van de verzuimcijfers is blijft een grote uitdaging. Vitaliteit- en ondersteunende programma’s voor ontwikkel- en leertrajecten krijgen navolging.

In de primaire begroting 2019 is rekening gehouden met een totaal budget “inhuur derden” conform de actuele definities van het CBS (lastencategorie 3.0 - inhuur personeel van derden, waarbij uitsluitend de arbeidskosten op basis van een tarief in rekening worden gebracht; oftewel “uurtje/factuurtje”) van afgerond € 2,5 mln. Hiervan is circa € 1,1 mln voor de reguliere inhuur van WSW-medewerkers. Daarnaast is circa € 1,1 mln voor inhuur bij de sector MAZO v.w.b. sociaal domein en schuldhulp. De externe inhuur kan onder gecontroleerd toezicht verruimd worden (ten laste van andere budgetten) om tijdelijke werkzaamheden en projecten, anders dan door eigen potentieel te laten uitvoeren. Die integrale afweging en keuze dient per sector en beleidstaak telkenmale gemaakt te worden en zal ook op basis van efficiency getoetst worden.

Loonontwikkeling
Het landelijke beeld van toename binnen de gemeentelijke arbeidsmarkt leidt tot een onvermijdelijke uitbreiding van de personele capaciteit en daarmee tot een stijging van het loongebouw. Gelijktijdig heeft de economische vooruitgang een opwaartse druk op de CAO-ontwikkeling. Afgaand op recente cijfers van de stijging bij het Rijk zal er in 2019 gerekend moeten worden met een fikse lastendruk. Temeer omdat de voorspelling van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds(ABP) tendeert naar een verwachte premiestijging van de pensioenen van 1,7%. De werkdruk op sommige organisatieonderdelen blijft groot ten gevolge van de veranderingen die in een snel en aanhoudend tempo worden opgelegd. Zoals aangegeven zal de invoering van de WNRA in 2019 haar beslag krijgen.