Begroting 2019

§5. Bedrijfsvoering

d. Overige bedrijfsvoeringsonderwerpen

ICT
In 2017 is er een nieuw informatiebeleidsplan vastgesteld voor de periode 2017-2020 met daarin opgenomen de volgende strategische thema’s:

  1. Basis op orde;
  2. Digitalisering;
  3. Zaakgericht werken;
  4. Informatiebeveiliging;
  5. (Keten)samenwerking.

Het informatiebeleidsplan is leading voor de toekomstige investeringen. Voor 2019 staan de volgende ICT-projecten gepland:

  1. Vervanging glasvezel Stadskantoor- Raadhuis;
  2. Updates software i.h.k.v. migratie Windows 10;
  3. Upgrade Corsa versie 2018;
  4. Server Based Scanning;
  5. Upgrade Liber;
  6. Koppeling iBurgerzaken - DMS – Liber;
  7. Aansluiting op “Mijn Overheid”;
  8. Migratie Coda 14;
  9. Archieven MAIS flexis;
  10. BGT- beheer openbare ruimte/berichtenverkeer;
  11. Aanschaf beeldmateriaal;
  12. Voorbereiding Omgevingswet;
  13. Wetswijzigingen Sociaal Domein/ 3 D's.

Communicatie en stadsmarketing
Er is een nieuwe gemeentelijke website gelanceerd, zie www.kerkrade.nl waarin wordt uitgegaan van een tweedeling in gemeentelijke info en toeristische info.
Het ‘uitvoeringsplan stadsmarketing’ is in 2018 verder uitgevoerd. De guerilla marketing campagne rondom de Big Five in samenspraak met onze keypartners is afgerond. Er is een samenwerking aangegaan met Guido`s Orchestra.

Inkoop en aanbesteden
In 2019 zal meer dan anders de aandacht uitgaan naar het afsluiten van raamovereenkomsten, dit in verband met een van de doelstellingen vanuit zowel het coalitieakkoord als de Aanbestedingswet te weten : administratieve lastenverlichting. Daarnaast zal tevens de focus liggen op het bundelen van zogenaamde homogene opdrachten die op meerdere plekken binnen onze organisatie verstrekt worden in combinatie met het afsluiten van de eerdergenoemde raamovereenkomsten.

Website en intranet
Op 28 februari 2018 zijn de nieuwe gemeentelijke website en op 29 mei 2018 de nieuwe intranetsite, die de welluidende naam ‘JOEP’ heeft gekregen, na korte maar intensieve implementatieprojecten in gebruik genomen. Met deze twee gemoderniseerde en hedendaagse uitingen van de gemeentelijke communicatiemix zullen we de komende jaren inwoners, bezoekers, bedrijven en medewerkers voorzien van relevante informatie. De eerste maanden, die tot in 2019 zullen doorlopen, zullen wij samen met de leverancier benutten om het gebruik van de website en de intranetsite te optimaliseren en de beheersorganisatie adequaat in te richten.