C. Overige vermeldenswaardige zaken en indicatoren
Inzet verhoogd budget onderwijsachterstandenbeleid
De gemeente Kerkrade zal in overleg met Stichting Kinder Opvang Kerkrade (KOK) en Onderwijsstichting Movare bezien hoe het verhoogde rijksbudget vanaf 2019 ten behoeve van het onderwijsachterstandenbeleid efficiënt en effectief ingezet kan worden. Hierbij wordt voortgebouwd op de solide en kwalitatief goede basis die de afgelopen jaren reeds is neergezet binnen de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
Taal- en talentontwikkeling
Ondersteund door het hogere budget voor onderwijsachterstanden, is het streven van de gemeente Kerkrade om in samenwerking met Stichting KOK te komen tot een peutervoorziening met een hoge pedagogische kwaliteit van 16 uur voor alle peuters die hen stimuleert in hun ontwikkeling en bijdraagt aan gelijke kansen voor ieder kind. Kinderen met achterstanden krijgen daarbij de aandacht die nodig is.
Naast een aanbod VVE op de voorschoolse voorzieningen en het basisonderwijs in het kader van het onderwijsachterstandenbeleid waarbij de nadruk ligt op de taalontwikkeling, zal ook ingezet worden op talentontwikkeling waarbij niet alleen gekeken wordt naar cognitieve prestaties of hoogbegaafdheid, maar ook naar creatief, onderzoekend, ondernemend en praktisch talent. Samenwerking hierin loopt reeds met de onderwijsstichtingen SVO|PL en Movare en met de zomerschool. Binnen Parkstad wordt onderzocht hoe dit aanbod nog breder vorm kan krijgen. Daarbij streeft de gemeente Kerkrade in samenwerking met haar partners te komen tot een hogere betrokkenheid van ouders bij het onderwijs en de (gezonde) opvoeding van hun kind, hetgeen de (talent-)ontwikkeling van het kind uiteindelijk ook ten goede komt.
Onderwijshuisvesting
Vanuit onderwijsstichting Movare is het verzoek ontvangen om de mogelijkheden te bezien voor herhuisvesting c.q. uitbreiding van Bs St. Ursula. Gemeente Kerkrade is hierover in overleg met onderwijsstichting Movare om samen de mogelijkheden hiertoe te bezien.
Basisset beleidsindicatoren
omschrijving | bron | eenheid | periode | Kerkrade | Nederland | Limburg |
Absoluut verzuim | Ingrado | Aantal per 1.000 inwoners lft.5-18jr | 2017 | 0,58 | 1,82 | 1,49 |
Relatief verzuim | Ingrado | Aantal per 1.000 inwoners lft.5-18jr | 2017 | 43,35 | 26,58 | 24,52 |
Voortijdige schoolverlaters | DUO | % leerlingen (12-23jr) | 2016 | 2,4 | 1,7 | 1,8 |
Overige indicatoren
omschrijving | bron | eenheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
RMC-ers: schoolverlaters zonder startkwalificatie (schooljaar eindigend in): | bureau VSV | aantal | 170 | 171 | 215 | 227 | |
- oude | aantal | 65 | 67 | 124 | 128 | ||
- nieuwe | aantal | 105 | 104 | 91 | 99 | ||
wv. uitgeschreven als VSV-er | aantal | 122 | 93 | 75 | 75 | ||
actuele en vermoedelijke RMC-ers (per 1 augustus)* | bureau VSV | aantal | 48 | 78 | 140 | 342 | |
deelname peuterspeelzaal | Kinderopvang Kerkrade (KOK) | % van 2 en 3- jarigen | 58,9 | 57,8 | 65,1 | 58,6 | |
indicatie doelgroep-peuter t.b.v. VVE door JGZ (bij 14 maanden consult) | Meander JGZ | aantal | 120 | 121 | 150 | 228 | |
onderzoeken relatief schoolverzuim (schooljaar eindigend in)** | bureau VSV | aantal | 347 | 761 | 459 | 383 | |
onderzoeken absoluut schoolverzuim (schooljaar eindigend in)*** | bureau VSV | aantal | 1 | 3 | 3 | 3 | |
maatregelen (schooljaar eindigend in) | bureau VSV | aantal | 13 | 10 | 16 | 5 | |
thuiszitters (per 1 augustus) | bureau VSV | aantal | 4 | 5 | 6 | 9 |
* Door de overstap naar een nieuw systeem zijn vanaf 2017 alle jongeren tussen 16 en 23 jaar die niet op school zitten en geen startkwalificatie hebben, geregistreerd incl. de groep kwetsbare jongeren die voorheen niet tot de doelgroep van het bureau VSV behoorden.
** Het aantal onderzoeken naar leerlingen met minimaal 3 schooldagen verzuim zonder geldige reden.
*** Het aantal leerplichtige jongeren dat bij geen enkele school staat ingeschreven.